::INFORMACJE::




::TYTUŁ POLSKI::
39 Kroków

::
REŻYSERIA::
Alfred Hitchcock

::SCENARIUSZ::
Charles Bennett,
Alma Reville


::MUZYKA::
Charles Williams,
 Hubert Bath

::ROK::
1935

::CZAS TRWANIA::
 87 min.

::KRAJ::
Wielka Brytania

::OBSADA::
 

::PLUSY::
+ Pionierski projekt, który oczarowuje na nowo kolejne pokolenia…

::MINUSY::
- Napięcie kosztem grozy…

::OCENA FILMU::
8/10
 

 


SPIS WEDŁUG TYTUŁÓW ORYGINALNYCH

0-99A  B  C  D  E  F  G  H  I  J  K  L  Ł  M  N  O  P  Q  R  S   U  V  W  X  Y  Z  Ż  Ź


39 STEPS

 

Alfred Hitchcock, osoba niejednoznacznie skomplikowana, która poprzez sztukę wyraża swoje emocje i pragnienia. Niski, korpulentny mężczyzna o sympatycznej twarzy „buldoga”. Jego filmy wywołują o widza skrajne emocje, podobnie się działo z aktorami występującymi w jego produkcjach. Mistrz grozy i suspensu, pionier w dziedzinie wczesnej kinematografii, podejmował szeroki zakres tematów, dzięki czemu każdy film jest jakby ze swojego odrębnego świata. Znany na całym świecie stworzył wokół siebie swoistą aurę kultu powiększającą się z dnia na dzień. Od miłości do nienawiści, przez strach i dziecięcą fascynację... Wyznaczył w kinie nowe kierunki, za którymi nieustannie podążają reżyserzy, także przyszłych pokoleń. Człowiek skryty i genialny zarazem… Twórca pierwszego thrillera szpiegowskiego…

Richard Hannay jest jednym z wielu widzów pokazu zdolności człowieka, który jest w stanie odpowiedzieć na każde pytanie związane z tematyką naukową, towarzyską, polityczną. Oszalały tłum zadaje wiele niejednoznacznych pytań, jednak w ferworze padają strzały. Powstaje panika, ludzie tłocznie ewakuują się z sali, pośród nich znajduje się tajemnicza blondynka, która przyłącza się do Richarda. Razem udają się do jego mieszkania, gdzie przerażona kobieta szuka schronienia, twierdząc, że to ona oddała strzały w teatrze, ponieważ śledzą ją dwaj mężczyźni. Richard z niedowierzaniem wysłuchuje historii tajemniczej kobiety, która jest w posiadaniu informacji na temat „39 Kroków”. Owe informacje stanowią zagrożenie dla bezpieczeństwa kraju, pewien człowiek za wszelką cenę chce zapobiec wszelkim działaniom kobiety, która ma się spotkać w Szkocji w z informatorem wywiadu. Poruszona wskazuje na dwóch mężczyzn, którzy czekają za oknem, nagle rozlega się dźwięk telefonu, zdesperowana kobieta prosi o pomoc Richarda tym samym angażując go w aferę szpiegowską, ostrzega go również przed człowiekiem z odciętym palcem u lewej ręki, który kieruje całym spiskiem. Richard bagatelizuje całe zajście i proponuje, aby obydwoje wypoczęli w oddzielnych sypialniach. W nocy kobieta wchodzi do pokoju, w którym śpi Richard oddając ostatnie tchnienie przekazuje mu mapę. Richard przerażony zajściem zauważa, iż kobieta została zamordowana a wszelkie poszlaki wskazują na niego, jedyną wskazówką, która mogła by go oczyścić z zarzutów jest tajemniczy informator, z którym miała się spotkać kobieta. Podstępnie wymyka się z mieszkania rozpoczynając niezwykle skomplikowaną i niebezpieczną podróż, bowiem wkrótce zbrodnia zostanie odkryta i nagłośniona przez prasę a on stanie się jedynym podejrzanym w sprawie. Uciekając przed policją i gangsterami odkryje spisek mający na celu obalić wszelkie rządy, za którym stoi tajemnicza organizacja…

Hitchcockowski tajemniczy klasyk, o zabarwieniu lekkiej komedii i romansu. Niewinny Donat zostaje wciągnięty w kręgi szpiegowskiej działalności. Pamiętne przekomarzanie się Donat'a z Carroll, która uważa go za przestępcę, ustanawia po raz pierwszy styl tak wyszukanych dialogów, powtarzanych następnie przez kolejne lata dziesiątki razy. Film ten uważam, za swoisty pierwowzór dramatów szpiegowskich. Film miał swoje remake'i w latach 1959 i 1978. Pierwszą nakręconą sceną była ucieczka Donat'a i Carroll spiętych kajdankami. Aktorzy spotkali się ze sobą po raz pierwszy w życiu, a Hitchcock zakuł ich w kajdanki kilka godzin przed kręceniem. W związku z tym nastąpiły gorące kłótnie, jednak Alfred powiedział, że zgubił kluczyki, podczas gdy oddał je w ręce strażnika w studio. Trudno się oprzeć wczesnej fazie twórczości Hitchcocka, kreuje on, bowiem świat niezwykle skomplikowany, gdzie każdy najdrobniejszy szczegół znacząco może wpłynąć na akcję, przy czym często improwizuje wprowadzając ciągłe poprawki. W tym filmie charakterystyczna jest zabawa konwencjami, balansowanie pomiędzy groteską a skomplikowaną intrygą. Ciekawym odnośnikiem do całości jest klimatyczna muzyka, potęgująca narastające napięcie, jednak utrzymana w cichej, można by rzec, że skromnej oprawie, która towarzyszy niezwykle skomplikowanemu jak na tamte lata procesowi tworzenia ujęć z różnej perspektywy. Niezwykły klimat tworzą również aktorzy, którzy zostali zmuszeni do nie lada wysiłku fizycznego jak i psychicznego, bowiem wiadomo, iż reżyser często powtarzał sceny, kręcąc nawet po kilkadziesiąt ujęć z różnej perspektywy a następnie łącząc je w całość. Ów pozycja zaliczana jest do pionierskich wyczynów kinematografii, również widzowie przyszłych pokoleń jak i obecni po zapoznaniu się z tą pozycją odczują ów magnetyzm, który emanuje z twórczości mistrza wielkiego ekranu. Polecam miłośnikom narastającego napięcia, którzy stawiają na fabułę i wykonanie, przymykając przy tym na tendencyjny brak grozy…


ZOBACZ RÓWNIEŻ


DVD

CIEKAWOSTKI

KSIĄŻKI

SYLWETKI

MUZYKA

DOWNLOAD

AUTOR: REQUIEM

 
     
 



::GALERIA::