SPIS WEDŁUG TYTUŁÓW ORYGINALNYCH

0-99A  B  C  D  E  F  G  H  I  J  K  L  Ł  M  N  O  P  Q  R  S   U  V  W  X  Y  Z  Ż  Ź


 



 

DARK PLACES



 

 

::TYTUŁ POLSKI::
Mroczne miejsca

::REŻYSERIA::
Guy Crawford

::SCENARIUSZ::
Guy Crawford,
David C. Hayes

::MUZYKA::
Morgan Tucker

::OBSADA::
Nessa Hawkins, Syn DeVil, David C. Hayes, Raj Suri...

::KRAJ::
USA

::ROK::
 2005

::CZAS TRWANIA::
77 min.


 
 

Kino niezależne oferuje fanom horroru produkcje na bardzo nierównym poziomie – od totalnych gniotów, przez takie sobie średniaki po filmy interesująco odświeżające konwencję. Do tej ostatniej kategorii należą Mroczne miejsca.

Główna bohaterka, prostytutka i narkomanka Keri Walker, zabija klienta w samoobronie. Po ucieczce z miejsca zbrodni znajduje schronienie w domu Grubego. Spędza tam najdziwniejszą i najcięższą noc swego żałosnego życia. Błądząc na skraju jawy, snu i narkotycznych wizji przestaje odróżniać rzeczywistość od tego, co nią nie jest.

Film wykorzystuje oczywiście pewien schemat, ale nie przez proste, pozbawione polotu powielanie. Zagubiona bohaterka do prawdy dociera dopiero na końcu. Jednak to, co składa się na tę prawdę, nie jest oczywiste, jasne i jednoznaczne. Twórcy filmu pozostawili w gestii widza interpretację zakończenia, atmosfera niedopowiedzeń stała się ogromną zaletą Mrocznych miejsc. Inne dobre strony tej niskobudżetowej produkcji to ujęcia w stylu Lyncha, muzyka i sięgnięcie po motyw Lilith. Postać tę odtwarza Syn DeVil, popularna na zachodzie artystka kina niezależnego o profilu horrorowo-erotycznym. Mroczne miejsca chyba jako pierwsze stwarzają polskiemu widzowi oficjalną możliwość zapoznania się z jej wdziękami. Lilith w filmie została sportretowana z stylu goth, co w naszej kulturze stało się wręcz typowym wizerunkiem tej postaci. Głęboki sens ma też umieszczenie jej w centrum półświatka degeneratów.

Do wad filmu natomiast zaliczyć można słabą grę niektórych aktorów, co jest częste w przypadku kina niezależnego. Poza tym Mroczne miejsca ogląda się dobrze, właściwie nie ma tu dłużyzn ani niepotrzebnych scen, chyba że jako takie potraktować stale powracające do Keri sceny mordu na kliencie. Półświatek wykolejeńców przedstawiony w filmie jest odpowiednio odpychający z niepokojąco groteskowym i obleśnym Grubym na czele. Nessa Hawkins jako Keri przekonuje. Horror ten, jako opowieść o człowieku, zawiera też pewne przesłanie. Jakie? Przekonajcie się sami...



 

::PLUSY::
+ Fabuła
+ Muzyka
+ Nastrój
+ Interesujące wykorzystanie motywu Lilith

::MINUSY::
- Gra aktorów
- Momentami praca kamery

::OCENA FILMU::
7
/10



 

   

AUTOR: KAROLINA GÓRSKA