::INFORMACJE::




::TYTUŁ POLSKI::
Skowyt 5

::
REŻYSERIA::
Neal Sundstrom

::SCENARIUSZ::
Gary Brandner,
 Clive Turner


::MUZYKA::
???


::ROK::
1989

::CZAS TRWANIA::
96 min.

::KRAJ::
Wielka Brytania

::OBSADA::
Clive Turner,
Nigel Triffitt,
Jill Pearson

::PLUSY::


::MINUSY::


::OCENA FILMU::
/10
 

 


SPIS WEDŁUG TYTUŁÓW ORYGINALNYCH

0-99A  B  C  D  E  F  G  H  I  J  K  L  Ł  M  N  O  P  Q  R  S   U  V  W  X  Y  Z  Ż  Ź


HOWLING 5: THE REBIRTH

 

Piąta odsłona kultowego horroru o stworzeniach wykreowanych w powieści Gary'ego Brandnera, która stała się inspiracją dla wielkiego powrotu jakże pomijanej legendy o wilkołakach w filmach grozy. Pierwsza część osiągnęła niebywały sukces, zatem kwestią niedługiego okresu widzowie mieli okazję oglądać nawiązania do pierwowzoru literackiego. Zatem lata osiemdziesiąte również nie skąpią nam doznań w formie filmowych stworów pustoszących okolicę, do których zalicza się saga „Skowyt”. Kolejne części z góry były realizowane na rynek masowy pomijając duży ekran, czego rezultaty są widoczne w technice wykonania, jednak zdarzają się kontynuacje, które niewiele odbiegają od pierwowzoru, do nich należy Howling V - The Rebirth, którego zadaniem jest wyjaśnienie pewnych niedociągnięć fabularnych poprzedników, wyłączając oczywiście część pierwszą.

W 1489 roku, w Budapeszcie podczas pamiętnej zamieci śnieżnej doszło do zaciekłej walki, w której wszyscy byli przegrani. Grupa szlachciców podczas wieczornej kolacji została zaskoczona przez grupę wilkołaków, stoczono walkę, w której poległa większość ludzi. Ocalał rycerz i jego małżonka, której zadaniem było zmordowanie jej rodzonego dziecka, bowiem, mimo, iż przeżyli zostali zarażenie. Jako osoby głęboko religijne dopuścili się grzechu śmiertelnego, popełnili samobójstwo. Jednak okazało się, że kobieta nie była zdolna do morderstwa, dziecko ocalało dając początek kolejnym pokoleniom wilkołaków. Pięć wieków później w tym samym zamczysku, które przez wieki było objęte przekleństwem przeprowadzono renowację. W dzień wielkiego otwarcia atrakcji turystycznej zaproszono wyszukanych gości, między innymi aktorkę, fotografa, reporterkę, zaś gospodarzem jest sponsor całej inwestycji, tajemnicza postać, biznesmen Price. Zaproszeni goście zostają przewiezieni autobusem wysoko w góry, gdzie położona jest owa spowita wieloma tajemnicami budowla, kryjąca wiele zakamarków. Niczego nieświadomi gości chętnie korzystają z udzielonej gościny, podczas kolacji dowiadują się o przeraźliwej historii, do której ich przodkowie przynależeli, bowiem owe osoby zostały szczegółowo wyselekcjonowane. Po kolacji zacznie się zwiedzanie budowli, nieświadomi czyhającego niebezpieczeństwa rozproszą się po komnatach. Wkrótce zostaje zaatakowana pierwsza ofiara, fotograf zagubiony w podziemiach zostaje rozszarpany, na trop zbrodni wpada sceptyczna reporterka, która rozpocznie dochodzenie. Pośród przybyłych jest, bowiem wilkołak, którego tożsamość musi być odkryta przez potomków tajemnego bractwa tępiącego plagę… Zatem pozostaje pytanie zadawane od wieków, kto jest bestią a kto jej ofiarą…

Jak się okazuje, nadal nie wykorzystano w pełni możliwości, które pozostawiają poprzednie części cyklu.  Neal Sundstrom, reżyser oraz współtwórca scenariusza kreuje atmosferę grozy i zaskoczenia poprzez drapieżną ścieżkę dźwiękową, spekulatywną grę ujęciem oraz scenariuszem opartym o kryminalne śledztwo. Począwszy od pierwszych ujęć zauważamy niski budżet produkcji, który pogłębia przepaść po miedzy pierwszą częścią. Ścieżka dźwiękowa po mimo interesującego tematu przewodniego, na dłuższą metę dręczy widza swoją odtwórczością i nachalnym akcentowaniem morderstw. Sama fabuła po mimo interesującej treści nie została prawidłowo ukazana, posiada wiele niedociągnięć, które utrudniają seans. Poziom gry aktorów jest zróżnicowany, niekiedy drażniąco banalny, bez uzasadnionego infantylizmu świadczy o przeznaczeniu produkcji. Jednak zwarzywszy na poprzedników owa produkcja jest pełniejszym rozwinięciem pierwowzoru, wytwarza atmosferę niepewności, nasze rokowania na kolejną ofiarę bądź wilkołaka sprawnie są przekreślane. Niestety charakteryzacja bestii jest nieudana, wręcz sztuczna, ukazuje człowieka przebranego w kawałek włochatego futra z maską nieprzylegającą do twarzy. Ciekawym rozwiązaniem jest sekwencja końcowa, która w nieznacznym stopniu zaskakuje swoją treścią uzupełniając element horroru, jakim jest nagły zwrot akcji. Fil nieznacznie się przeciąga poprzez długie wstawki oraz ślamazarne ruchy potencjalnych ofiar. Jednak jak na rok produkcji oraz część realizatorzy w pełni się wywiązali z zamierzenia tworząc film grozy dopełniający klasykę. Zasługuje na uznanie sceneria, wszelkie tło akcji wprowadza w klimat średniowiecznego ascetyzmu, wystrój pomieszczeń jest stylizowany bardzo wyraziście tworząc idealną scenerię. Efektów specjalnych zbytnio tu nie zauważymy, zastępują je ujęcia przemiany następnie zmontowane klatka po klatce, co jest godne uwagi i nieco podwyższa jakość obrazu…

Jest to jedna z lepszych kontynuacji, która w pełni satysfakcjonuje niewybrednego miłośnika kina lat osiemdziesiątych, usatysfakcjonuje również miłośników Skowytu. Jednak dla osób, które poszukują większych doznań typu gore, produkcja okaże się nieciekawa, pozbawiona okrucieństwa. Mimo wielu wad dany film posiada potencjał w pełni niewykorzystany, zatem warto obejrzeć kontynuację sagi porównując do poprzedników. Stworzymy wtedy obraz całokształtu trylogii literackiej na której punkcie oszalał świat…   


ZOBACZ RÓWNIEŻ


DVD

CIEKAWOSTKI

KSIĄŻKI

SYLWETKI

MUZYKA

DOWNLOAD

AUTOR: REQUIEM

 
     
 



::GALERIA::