::INFORMACJE::




::TYTUŁ POLSKI::
Nagi Lunch

::
REŻYSERIA::
David Cronenberg

::SCENARIUSZ::
David Cronenberg

::MUZYKA::
Howard Shore,
Ornette Coleman

::ROK::
1991

::CZAS TRWANIA::
  115 min.

::KRAJ::
Japonia,
 Kanada,
Wielka Brytania


::OBSADA::
Peter Weller
Judy Davis
Ian Holm

::PLUSY::
+ Kamp w czystej formie

::MINUSY::
- Film nie dla każdego…

::OCENA FILMU::
/10
 

 


SPIS WEDŁUG TYTUŁÓW ORYGINALNYCH

0-99A  B  C  D  E  F  G  H  I  J  K  L  Ł  M  N  O  P  Q  R  S   U  V  W  X  Y  Z  Ż  Ź


NAKED LUNCH

 

Powieść powstała w latach 50 – tych, gdzie autor poprzez szereg konfliktów z prawem, między innymi za używanie ciężkich narkotyków, sytuacja zmusiła go do emigracji, jego oazą spokoju a zarazem inspiracją twórczą stało się Maroko. Tam właśnie powstała jego najbardziej ceniona a zarazem krytykowana za obyczajowość, która miesza się seksualnymi wizjami osoby uzależnionej powieść, w której zawarł własną biografię wraz z przeżyciami i odczuciami podczas stanu delirium. Naked Lunch zalicza się do tak zwanego tryptyku filmowego Cronenberga, do którego należą Spider oraz Existenz, który traktuje o anomaliach z założenia uznawanych jako choroby dwudziestego wieku, czyli postęp techniczny, upojenie narkotyczne oraz obłęd. Wszystkie te wizje wyreżyserował oraz napisał do nich scenariusze na podstawie literatury oraz własnych inwencji reżyser, który stwierdził, iż największym wyzwaniem jest przyjąć punkt widzenia wirusa, identyfikować się z pasożytami wywołującymi gorączkę seksualnej agresji. Jego kolejna produkcja, to kolejne wyzwanie…

Nowy York lat pięćdziesiątych to arena twórczych popisów, osamotnionej walki oraz miejsce gdzie jawa zamyka się w sennych wizjach. Tam właśnie pracuje William Lee jako tępiciel stworzeń przypominających robaki dużych rozmiarów, jednak monotonia codziennych czynności go na tyle przytłacza, iż sięga po coraz twarde narkotyki różnego rodzaju. Jego dawne aspiracje związane z pisarstwem na nowo odżywają, gdy sięga po środek, którym tępi owady, wtedy zaczynają się chore fantazje a rzeczywistość zlewa się z paradoksalnym snem. W nałogu pogrążają się również jego dwaj znajomi z pracy oraz żona, jednak sielanka długo nie trwa, bowiem posądzony o nadmierne użycie preparatu zostaje zatrzymany przez policję, która stara z niego wydobyć wszelkie informacje na temat środka, który zaczyna zażywać coraz więcej pracowników. Podczas przesłuchania, gdzie śledczy wychodzą, ku jego zdziwieniu na stole pojawia się sporych rozmiarów karaluch, które od tej pory będzie jego zwierzchnikiem. Podczas rozmowy William dowiaduje się, że jest agentem a jego żona szpiegiem obcego wywiadu, która na dodatek nie jest człowiekiem tylko wielkim owadem, dostaje, zatem rozkaz by zabić żonę. Ten jednak nie potrafi wykonać rozkazu, przerażony zabija robaka i ucieka z posterunku. Po powrocie do domu powraca do dawnego zajęcia, jednak nie tworzy już literatury, zaczyna pisać raporty. Wieczorem podczas uroczystej kolacji z przyjaciółmi postanawia urozmaicić małżeńskie igraszki wprowadzając w czyn jedną z fantazji. Jego żona staje w jednym końcu pokoju, na jej głowie spoczywa szklanka natomiast William w drugiej części pomieszczenia celuje do niej z pistolety, pada strzał. Jego żona ginie w nieszczęśliwym wypadku, za to on spanikowany przystępuje do napisania kolejnego raportu, lecz tym razem jego maszyna przybiera formę robaka, który wydaje mu kolejne zadanie. Ma się udać do Interstrefy, gdzie spotka się z człowiekiem, który wymyślił nową formę narkotyku a zarazem jest kolejnym agentem obcego mocarstwa. Od tej pory wszystko, co zrobi będzie powiązane z rozkazami wydawanymi przez stworzenie, rozpoczyna się misja, która przerosłaby każdego z nas…

"Naprawdę istotą kampu jest umiłowanie tego, co nienaturalne: sztuczności i przesady. Kamp jest egzotyczny - jest jakby prywatnym kodem, znamieniem tożsamości nawet niewielkich środowisk. Kamp jest rodzajem estetyzmu. Jest sposobem widzenia świata jako zjawiska estetycznego. Ten sposób - sposób kampu - nie widzi świata w kategoriach piękna, lecz w kategoriach sztuczności, stylizacji. Wynosić ponad wszystko styl, to lekceważyć treść lub wprowadzać postawę neutralną wobec treści. Nie trzeba dodawać, że wrażliwość kampowa jest niezaangażowana politycznie, odpolityczniona lub przynajmniej apolityczna. Jest prawdą, że oko kampu ma moc przeobrażania doświadczeń. Ale nie wszystko da się zobaczyć jako kamp. Nie wszystko jest w oku patrzącego." W taki sposób sformułowała Pani Sontag tezę dotyczącą dziedziny sztuki, która odnosi się do kierunku w kinematografii. Tą szczególną dziedziną z zamiłowania zajmuje się David Cronenberg, którego każda kolejna produkcja poniekąd nawiązuje, bądź bezpośrednio stanowi kamp. Nagi Lunch stanowi jeden z najbardziej znanych przykładów kampu w czystej formie, jest to produkcja, której elementy często stanowią wzorzec idealnego turpizmu w sztuce filmowej. „Nic nie jest prawdą, wszystko jest dozwolone” – głosi motto filmu Davida Cronenberga. Rzeczywistość łączy się z halucynacją, prawda miesza się z fałszem. Jest to produkcja dwuznaczna, odbiegająca od kanonu klasycznych produkcji filmowych, sprzeczna z oczekiwaniami widza, dla jednych chaotyczny zapis wydarzeń, audiowizualna gmatwanina, której gatunkowość jest nieokreślona. Jednak dla miłośników sztuki kontrowersyjnej jest to najwybitniejsze osiągniecie w kinematografii lat dziewięćdziesiątych, doskonała wizja rozkładu ludzkiej mentalności, ukojenie dźwiękiem, podsycanie obrazem, sprzeczność, która wciąga. Ciekawie skonstruowana fabuła, której oprawą jest niezwykła scenografia, rekwizyty oraz sztuka tworzenia efektów specjalnych, zróżnicowanych form urządzeń mechanicznych, popis dla charakteryzatorów oraz kostiumologów. Jest to pozycja niezwykle twórcza, w której nie można oceniać poszczególnych elementów, bowiem liczy się całość jako komponent indywidualny dla każdego… Trudno również cokolwiek krytykować, bądź odnosić się do nawiązań filmowych, bowiem ten kierunek kinematografii a w szczególności ten film nie ma sobie równych, a sięgnięcie po niego to kwestia wyboru wedle indywidualnych upodobań…


ZOBACZ RÓWNIEŻ


DVD

CIEKAWOSTKI

KSIĄŻKI

SYLWETKI

MUZYKA

DOWNLOAD

AUTOR: REQUIEM

 
     
 



::GALERIA::