::INFORMACJE::




::TYTUŁ POLSKI::
Klucz Do Koszmaru

::
REŻYSERIA::
Iain Softley

::SCENARIUSZ::
Ehren Kruger

::MUZYKA::
Ed Shearmur

::ROK::
2005

::CZAS TRWANIA::
 104 min.

::KRAJ::
USA

::OBSADA::
Kate Hudson
Gena Rowlands
John Hurt

::PLUSY::
+ Scenizm produkcji
+ Atmosfera
+ Ujęcia (ich konstrukcja)


::MINUSY::
- Potencjał, który nie został w pełni wykorzystany…

::OCENA FILMU::
 8/10
 

 


SPIS WEDŁUG TYTUŁÓW ORYGINALNYCH

0-99A  B  C  D  E  F  G  H  I  J  K  L  Ł  M  N  O  P  Q  R  S   U  V  W  X  Y  Z  Ż  Ź


SKELETON KEY

 

Dawne metody utrzymania napięcia w filmie grozy są już niewystarczające, zatem kolejne wytwórnie wręcz wymuszają na scenarzystach tworzenie skryptów pełnych przemocy, by zaspokoić u widza głód okrucieństwa i udobruchać w nim szepczącego wciąż o więcej dewianta. W odpowiedzi na taki "popyt" wytwórnie zasypują nas obrazami przepełnionymi brutalnością, wulgarnością, cierpieniem, przerażeniem, okrucieństwem, obrzydliwością, zapominając o widzach, dla których liczy się subtelność i poetyckość audiowizualna w horrorach. Zatem gdy pojawia się produkcja, która opiewa nazwiskiem Iaina Softley’a, reżysera między innymi obsypanego wieloma nagrodami K-PAX’a widz nie powstrzymując egzaltacji dziełem odczuwa poniekąd ulgę odprężywszy się przy kolejnym jego filmie o dosyć enigmatycznym tytule ”Skeleton Key”…

Dzięki pracy w klinice Caroline Elis zdobyła znakomite kwalifikacje w opiece nad pacjentami w podeszłym wieku, jednak problemy emocjonalne spowodowane przywiązaniem do podopiecznych, którzy umierają sprawiły, iż postanowiła zmienić posadę. Przy wsparciu przyjaciółki Caroline poszukuje nowej pracy, jej uwagę przyciąga ogłoszenie zamieszczone w prasie, w którym Violet Devereaux poszukuje pilnie wykwalifikowanej pielęgniarki do pomocy przy opiece na sparaliżowanym mężem. Godziwa pensja oraz możliwość zakwaterowania w pięknej okolicy sprawia, iż Caroline decyduje się przyjąć posadę i przeprowadzić się do tajemniczej posiadłości w stanie Luizjana, która jest położona na uboczu, otoczona bagnami. Pani Devereaux początkowo jest podejrzliwa w stosunku do nowej mieszkanki domu, jednak przekonana przez rodzinnego prawnika, który zapewnia ją o potrzebie opieki nad mężem. Caroline po pierwszych dniach przebywania w domu zżywa się z pacjentem, którego traktuje jak zmarłego przedwcześnie ojca. Jej uwagę przykuwa również wystrój wnętrz, do których właścicielka wręcza uniwersalny klucz, dzięki któremu ma dostęp do wszystkich pokoi, nigdzie nie może znaleźć luster a na strychu, w pokojach dla dawnej służby słyszy dziwne dźwięki. W niektórych pomieszczeniach znajdują się również dziwne przedmioty, służące niegdyś do odprawiania hoo – doo, Religi klasy niewolniczej, które są pozostałościami po wcześniejszych mieszkańcach. Pewnego deszczowego wieczoru usłyszała dźwięk tłuczonego szkła, który dobiegał z pokoju Bena, gdy sprawdziła pokój, nie zastała pacjenta a na prześcieradle widniał napis „pomocy”. Gdy zerka przed okno, zauważa Bena, który czołga się po dachu, chce uciec, lecz jego sprawność fizyczna jest nieco skrępowana przez lekki odurzające podawane, co wieczór przez żonę. Wniesiony powrotem do domu, doznał lekkich obrażeń, jednak żona nie chce wezwać lekarza do chorego. Ten fakt jak i wiele nieścisłości panujących w domu uświadamia Caroline, że jej oraz Bena życie może być zagrożone przez… Wraz z rozwojem wydarzeń zagłębia się w tajniki magii, która może stać się kluczowym elementem jej przetrwania w posiadłości…

Tylko siedem z szesnastu utworów zamieszczonych na ścieżce dźwiękowej użytej w filmie to fragmenty sceniczne, które odnoszą się do konkretnych ekranowych wydarzeń, pozostałe to przygotowane specjalnie na potrzeby filmu lub odpowiednio zaaranżowane utwory sceniczne lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych. Autorem wszystkich utworów instrumentalnych jest Edward Shearmur, który ponadto wyprodukował ścieżkę dźwiękową, a pod jego batutą Hollywoodzka Orkiestra Studyjna zrealizowała muzyczne założenia, uzupełnione później odpowiednim podkładem elektronicznym tworząc unikalną ścieżkę ilustracyjną do thrillera rodem z Hollywood. Doskonałe tło wydarzeń zostało uchwycone poprzez szereg zabiegów kamery, przez co ujęcia doskonale podsycają atmosferę tajemniczości i niepewności. Ten obraz charakteryzuje się idealnie skonstruowanymi dodatkami, które uzupełniają niewykorzystany potencjał filmu. Czterdzieści milionów dolarów pozwoliło na dopracowanie muzyki ilustracyjno scenicznej, stworzenie mistycznego tła wydarzeń, zastosowaniu kilku mało widocznych efektów specjalnych oraz zatrudnienie światowej sławy aktorów. Niestety to nie wystarczyłoby obraz w pełni spełnił funkcję merytoryczną filmu grozy. Moim zdaniem jest to forma typowo komercyjna, bowiem postawiono na wylansowanie przeboju kinowego po przez agresywną kampanię reklamową na całym świecie zapominając przy tym o podstawowym czynniku, jaki sprawiłby o pełnym sukcesie produkcji. Mowa tu oczywiście o szerszym rozwinięciu czynników, bądź elementów potęgujących napięcie oraz grozę, która poniekąd utrzymuje przez większość trwania seansu niski pułap, dopiero pod koniec widz zostanie skutecznie wgnieciony w fotel, poruszony narastającym napięciem. W filmie pojawiają się wielokrotnie nagradzani aktorzy, jednak ich potencjał nie został w pełni wykorzystany, ich postacie są bezosobowe, zabrakło głębszej analizy postaw i zamierzeń głównych bohaterów, którzy się miotają po ekranie próbując rozwiązać tajemnicę, przez co fabuła staje się rozwlekła, niekiedy kuriozalna. Jeto to poprawnie skonstruowany thriller, który na stałe zagości w kanonie produkcji wysoko budżetowych, jednak z niewykorzystanym w pełni potencjałem. Dla wielu ta pozycja będzie stanowiła nie lada gratkę na jednorazowy seans z przyjaciółmi, po czym odejdzie w zapomnienie. Mimo wszystko dla tych kilku chwil warto…


ZOBACZ RÓWNIEŻ


DVD

CIEKAWOSTKI

KSIĄŻKI

SYLWETKI

MUZYKA

DOWNLOAD

AUTOR: REQUIEM

 
     
 



::GALERIA::