SPIS WEDŁUG TYTUŁÓW ORYGINALNYCH

0-99A  B  C  D  E  F  G  H  I  J  K  L  Ł  M  N  O  P  Q  R  S   U  V  W  X  Y  Z  Ż  Ź


 



 

SURVEILLANCE



 

 

::TYTUŁ POLSKI::
Dochodzenie

::REŻYSERIA::
Jennifer Chambers Lynch

::SCENARIUSZ::
Jennifer Chambers Lynch,
Kent Harper

::MUZYKA::
Todd Bryanton

::OBSADA::
Julia Ormond, Bill Pullman, Michael Ironside, Pell James...

::KRAJ::
USA

::ROK::
 2008

::CZAS TRWANIA::
97 min.


 
 

David Lynch jako producent, reżyseruje jego córka – brzmi interesująco. Efekt współpracy różni się jednak od tego, czego spodziewamy się na dźwięk tego nazwiska.

   

Akcja Surveillance rozgrywa się na amerykańskiej prowincji, w jednym z tych miejsc, gdzie diabeł mówi dobranoc, wprost wymarzonych jako sceneria horroru. Para agentów federalnych (Ormond i Pullman) przyjeżdża do tej zapomnianej przez Boga dziury, by zbadać okoliczności kilku brutalnych mordów, które ostatnio miały miejsce w okolicy. Świadkowie – młoda narkomanka i policjant nagminnie przekraczający swoje uprawnienia – mają sporo do ukrycia. Jedynie mała dziewczynka mówi prawdę, ale czy ta prawda kogokolwiek wyzwoli?

   

Film jest dość „surowy” i oszczędny w efekty specjalne (tych właściwie brak), momentami ogląda się go jak telewizyjną relację w wiadomościach. Gra aktorska stoi na bardzo wysokim poziomie, zwłaszcza Bill Pullman udowadnia swój profesjonalizm. Surveillance to film dla uważnego widza. Tu znaczenie mają najdrobniejsze gesty i mimika; przesłuchania świadków przedstawione zostały z podwójnej perspektywy – słuchamy wersji subiektywnej, oglądamy to, co faktycznie się zdarzyło. Jest to ciekawy, przykuwający uwagę zabieg. Uważnie śledząc akcję można odkryć prawdę na długo przed napisami końcowymi, co zwykle psuje całą przyjemność. Film jest jednak tak skonstruowany, że to nie przeszkadza – napięcie nie opada, wciąż mamy na co czekać. 

   

Surveillance zaczyna się mocnym akcentem, kiedy zamaskowani sprawcy katują parę wyrwaną w środku nocy ze snu. Podobnie zakończenie jest również dosłowne i brutalne. Choć przemoc w filmie Jennifer Lynch nie gości często na ekranie, kiedy już się pojawia, widać ją wyraźnie z całym okrucieństwem niezawinionego zła i nieodwołalnością śmierci. Nie ma tu jednak nic nadprzyrodzonego, więc należałoby zakwalifikować Surveillance raczej jako thriller. Sposób budowania napięcia, nastroju i ukazywania postaci nosi cechy stylu Davida Lyncha i kojarzy się zwłaszcza z Miasteczkiem Twin Peaks.

   

Surveillance posiada wiele cech horroru, ale także kina drogi. Jest filmem mrocznym, uwydatniającym ciemne strony ludzkiej natury i wstydliwe słabości. Choć nie spodobał się krytykom, warto go obejrzeć, choćby po to, by przekonać się, co wyszło spod rąk duetu Lynchów. Zwolennikom happy endów nie polecam. 



 

::PLUSY::
atmosfera małego miasteczka
+
gra aktorska
+ sposób przedstawiania zdarzeń
+ sposób ukazywania przemocy
+ zakończenie

::MINUSY::
- w zasadzie nie jest to nic nowego
-
to nie stuprocentowy horror

::OCENA FILMU::
7/10


   

AUTOR: KAROLINA GÓRSKA