::INFORMACJE::




::TYTUŁ POLSKI::
Visitor Q

::
REŻYSERIA::
Takashi Miike

::SCENARIUSZ::
Itaru Era

::MUZYKA::
Kôji Endô

::ROK::
2001

::CZAS TRWANIA::
 84 min.

::KRAJ::
Japonia

::OBSADA::
Kenichi Endo,
Fujiko,
Jun Mutô

::PLUSY::
+ Forma
+ Tematyka
+ Ekspresjonizm


::MINUSY::
- Konwencja
- Etiuda dla określonej grupy widzów…


::OCENA FILMU::
 7/10
 

 


SPIS WEDŁUG TYTUŁÓW ORYGINALNYCH

0-99A  B  C  D  E  F  G  H  I  J  K  L  Ł  M  N  O  P  Q  R  S   U  V  W  X  Y  Z  Ż  Ź


VISITOR Q

 

"Nigdy nie było czasu takiego przerażenia, takiego śmiertelnego przerażenia. Nigdy świat nie był tak grobowo niemy. Nigdy człowiek nie był tak mały. Nigdy nie odczuwał takiego strachu. Nigdy radość nie była mu tak daleka, a wolność tak martwa. Jest to krzyk nędzy: człowiek woła o swoją duszę: nasze czasy są jednym wielkim krzykiem nędzy istnienia. Również sztuka krzyczy z głębokiej ciemności, woła o pomoc, woła o ducha, i to jest właśnie ekspresjonizm"
Herman Bahr, 1916

"Ekspresjonizm to pierwiastek intelektualny walczący ze światem potęgi materialnej, bunt sumienia przeciw posłuszeństwu, krzyk serca przeciw masakrze i milczeniu uciśnionych".
Yvan Goll

Kierunek ten w sztuce rozwinął się w pierwszym trzydziestoleciu XX wieku, głównie w Niemczech. Był opozycją do tendencji twórczych w sztuce dominującej w drugiej połowie XIX wieku. Przeciwstawiał się impresjonizmowi, naturalizmowi w imię skrajnego subiektywizmu w odczuciach i sposobach ich artystycznego wyrazu. Filozoficznych i artystycznych uzasadnień poszukiwał w antypozytywistycznych prądach myśli europejskiej przełomu XIX i XX wieku, reprezentowanych przez Nietzschego (indywidualizm), Bergsona (duża rola intuicji), Freuda i Schopenhauera (pesymizm), w tradycji średniowiecznej, barokowej, romantycznej i w twórczości symbolistów. Dążył do wyrażania w sposób spotęgowany i dramatyczny wewnętrznych przeżyć twórcy, ekspresjoniści wierzyli, że sztuka jest sposobem dotarcia do Absolutu. Takashi Miike jest niezwykle utalentowanym przedstawicielem tego nurtu w kinematografii, w 2001r. powstała jedna z najlepszych etiud filmowych bezpośrednio odwołująca się do tendencyjnego odczuwania wrażeń, które widz wręcz chłonie a które są audiowizualnym spełnieniem założeń ekspresjonizmu…

Czteroosobowa rodzina, w której panują dosyć bulwersujące zwyczaje, bowiem ojciec często wykorzystuje seksualnie córkę. Prostytuująca się córka jest w stanie zrobić wszystko za skromne 50.000 jenów, w rodzinie znajduje się również syn, który w szkole uznawany jest za outsidera, szykanowany, często drastycznie torturowany tłamszoną w sobie agresję w pełni wyładowuje po powrocie do domu na matce, oczywiście za przyzwoleniem reszty rodziny. W swoim pokoju posiada okazałą kolekcje wszelkiego rodzaju urządzeń, którymi sprawia ból, jednak w pewnych momentach sam staje się ofiarą, między innymi wieczorami, gdzie to jego pokój zostaje obrzucony kamieniami a do wnętrza są puszczone fajerwerki. Najbardziej sugestywną, wręcz nierealną postacią jest matka, jej zachowanie wyłamuje się z kanonu wszelkich znanych patologii. Jest to narkomanka, która aby pozyskać kolejne fundusze na środki odurzające często się prostytuuje, jej igraszki seksualne są wyjątkowo wyuzdane, dzięki czemu cieszy się sporym zainteresowaniem wśród klientów. Po powrocie do domu zażywa dawkę heroiny, jej umysł otępiale podporządkowuje się wszelkim torturom oraz upokorzeniom, mimo to jest szczęśliwa. Pewnego słonecznego dnia poznajemy kolejną tradycję tej rodziny, ojciec z wyrazami szacunku od tajemniczego Pana Q obrywa w głowę kamieniem, co w tamtych kręgach traktowane jest za przywilej. W formie rewanżu napastnik zostaje zaproszony do domu na kolację, gdzie ma okazję poznać a zarazem podziwiać niecodzienne zachowanie zwyczajnej rodziny. Wraz z ojcem spożywają kolację, jednak jego uwagę przyciąga córka a raczej jej możliwości, które intrygują gościa. Pan Q szybko się odnajduje w nowym otoczenie stając się jednocześni członkiem rodziny. Kolejny dzień kolejne niecodzienne zachowania, bowiem tym razem ojciec zapragną zostać reżyserem, jego obiektem krótkiej etiudy filmowej będzie syn i jego szkolne otoczenie a treść sama w sobie pełną okrucieństwa i gore audiowizualnym dokumentem. Wraz z córką i Q wyruszają z ukrycia filmować dzień powszedni dziecka, na konsekwencje tej eskapady długo nie trzeba będzie czekać… Zdziwisz się, do czego są jeszcze zdolni nasi ekspresjonistyczni bohaterowie…

Takashi Miike guru ekspresjonizmu w kinematografii azjatyckiej, twórca obrazów trudnych do analizy, pełnych alegorii, które indywidualnie dopasowują się znaczeniowo do widza. Twórca, reżyser, często współtwórca scenariuszy, który gwarantuje dozę kina ambitnego tym razem przeszedł najśmielsze oczekiwania widza ukazując przejaskrawiony świat patologii wszelkiego rodzaju na jednej płaszczyźnie, w jednym miejscu. Według założeń kina niezależnego, które w Japonii rozwija się coraz prężniej należy ukazać obłęd popędu seksualnego, o którym praktycznie się nie rozmawia, przełamać bariery, zaakceptować nadchodzące zmiany. Visitor Q stał się protestem wobec panujących w Japonii obyczajów kulturowych, burząc obraz idealnej rodziny. Drżący obiektyw kamery oraz amatorskie ujęcia stwarzają pozory amatorskiego dokumentu, który w sposób subiektywny określa tematykę. Oprawa muzyczna poniekąd ilustruje wszelkie zajścia, skutecznie uzupełniając formę. Aktorzy doskonale wczuwają się w odgrywane role, tworząc postacie pełne emocjonalnych zdolności, poniekąd przejaskrawione ukazują się w świetle pełnego obłędu.

Film trudny do jednoznacznego podporządkowania jakiemukolwiek gatunkowi filmowemu, zawiera elementy gore, nekrofilii, dewiacji seksualnych, czarnego humoru oraz dramatu, który nie tylko porusza, daje również możliwość głębszej retardacji własnej osoby. Dla niektórych widzów ta produkcja może się okazać kuriozalna, dręcząca emocje widza, trudna do oglądnięcia. Jednak mam nadzieję, iż wielu fanów grozy pokusi się o seans tej pozycji dla samego sprawdzenie własnej wytrzymałości psychicznej…


ZOBACZ RÓWNIEŻ


DVD

CIEKAWOSTKI

KSIĄŻKI

SYLWETKI

MUZYKA

DOWNLOAD

AUTOR: REQUIEM

 
     
 



::GALERIA::