GHOST STORIES  /  G R Y  /  ARENA HORROR
   


:: INFORMACJE O GRZE ::

 :: TYTUŁ ORYGINALNY ::
Ghost Stories

:: TYTUŁ POLSKI ::
Ghost Stories

:: AUTOR ::
Ekaterina Gorn,
Igor Sklyuev

 :: WYDAWCA ::
Rebel

 :: ROK WYDANIA ::
[druga edycja] 2017

:: RODZAJ GRY ::
planszówka

:: OCENA ::
5/6


:: GRĘ UDOSTĘPNIŁO NAM ::



 

 

Ghost Stories – macie ochotę poczuć klimat Haloween w trakcie roku? Gra Ghost Stories przyjdzie Wam z pomocą! Polega ona na tym, że wcielamy się w kapłanów taoistycznych i bronimy granicy pomiędzy światem żywym a zmarłych. Gra osadzona jest w chińskiej wiosce, w której zostały zakopane prochy groźnego Wu Fenga, a jego wcielenia zagrażają mieszkańcom owej wioski. W walce przeciwko Wu Fengowi oraz armii jego duchów pomagają nam wieśniacy i rożnego rodzaju znaczniki o chińskich nazwach.  Gra ta przeznaczona jest dla maksymalnie 4 graczy i polecam ją grać w pełnym składzie, dlaczego…? to wyjaśnię później. Można też zagrać samemu, ponieważ w tej grze nie walczymy przeciwko sobie, ale przeciwko duchom, które pojawiają się w naszej wiosce. W takcie gry jest dużo gadania i główkowania z naszymi współgraczami na temat - jak w końcu wygrać tą partyjkę… Na opakowaniu jest napisane, że gra zajmie nam 60 minut. Szczerze nam tyle nie zajmowała, bo wcześniej zdążyliśmy przegrać prawie każdą jedną rozgrywkę i to uwaga na najniższym poziomie.

Gra składa się z 9 kafelków wioski, które przy każdej rozgrywce rozkłada się w sposób losowy, więc każda rozgrywka jest inna, ale wydaje mi się, że akurat w tej grze nie ma to dużego znaczenia. Kafelki wioski wykonane z grubej tektury i przedstawiają chińskich wieśniaków w nocnej, ciemnej scenerii. Na każdym kafelku z prawej strony jest ilustracja w jaki sposób może nam pomóc dany wieśniak. Dokładne wyjaśnienie funkcji kafelka znajduje się na karcie pomocy, i jak zawsze ubolewam nad tym, że w grze znajduje się tylko jedna taka karta. Dla początkujących graczy jest to dosyć uciążliwe, ciągłe szukanie i przekazywanie karty pomocy. Po rozłożeniu wioski dokładamy do każdego boku plansze bohaterów. Zawsze dokładamy wszystkie cztery i w zależności ilu jest graczy, tyle plansz mamy neutralnych. Na planszach graczy znajdują się 3 miejsca na przybywające duchy. Są też wyznaczone miejsca na to by położyć figurki buddy oraz miejsca na figurki duchów. W dolnym lewym rogu znajduje się ilustracja przedstawiająca unikatową umiejętność naszego bohatera. Umiejętności są wyjaśnione w instrukcji, ale uważam, że łatwiej by się grało, gdyby były wyjaśnione na planszy, choć z pewnością zaburzyło by to szatę graficzną. Każda z plansz ma dwie strony, które różną się właśnie umiejętnością bohatera. Sprawia to, że grając tym samym kolorem bohatera w kolejnej rozgrywce możemy mieć inną (pokrewną) umiejętność. Oczywiście każdy bohater to inne umiejętności. Plansze bohaterów są dopasowane do planszy wioski.

Naszą wioskę nawiedzają duchy, które są w postaci kart. Na karcie oprócz nazwy ducha, jest też jego moc oraz jego umiejętności. Karty duchów są w pięciu kolorach, takich samych jak gracze oraz dodatkowym czarnym kolorze. Jak w wiosce pojawia się duch w kolorach bohaterów to wędruje on właśnie na plansze bohatera w takim samym kolorze. Czarne silniejsze duchy, wędrują do tego bohatera, który je przywołał. Gdy na planszy któregoś z bohaterów nie ma już miejsca na nowe duchy, to i tak trzeba je umieścić na innym, wolnym miejscu innej planszy.  Duchy mają różne umiejętności. Niektóre z nich ujawniają się w momencie pojawienia się ducha, inne działają co rundę, jeszcze inne są aktywne, gdy duchy odchodzą (rzucają klątwę lub pozostawiają nagrodę). Umiejętności duchów zostały wyjaśnione na karcie pomocy. Kart duchów w grze jest  55. W zależności od liczb graczy wykorzystujemy odpowiednią liczbę duchów opisaną w instrukcji. Z kartami duchów powiązane są figurki duchów, których jest osiem. Służą one do tego, żeby nawiedzać naszą wioskę. Na kartę ducha, który ma zdolność nawiedzania kładzie się taką figurkę i co rundę, jeżeli duch nie zostanie pokonany przesuwa się w stronę wioski, by nawiedzić dane pole wioski i spowodować, że nie będziemy mogli korzystać z pomocy danego wieśniaka i zbliżymy się do porażki. Figurki duchów są naprawdę uroczo mroczne - czarne zjawy ze skrzydłami świetnie budują atmosferę grozy. W postaci kart są też wcielenia Wu Fenga. W zasadzie są to duchy tylko o kroć trudniejsze do pokonania niż przednie. W grze na początkowych poziomach występuje tylko jedno wcielenie Wu Fenga. Więcej wcieleń pojawia się dopiero na poziome koszmarnym i piekielnym. Kart wcieleń jest 10, raczej jest mało prawdopodobne, że dane wcielenie będzie się często powtarzać w naszych rozgrywkach, bo w mało której uda nam się w ogóle do niego dojść. Oprócz figurek duchów mamy oczywiście, figurki bohaterów, które poruszają się po wiosce oraz złote figurki Buddy. Złote figurki buddy stacjonujące w wiosce, w Świątyni Buddyjskiej. Gracze mogą je umieścić na planszach bohaterów, dzięki czemu można od razu odesłać ducha do otchłani. Do przegnania duchów służą nam kości. Standardowo w walce z duchami rzucamy 3 kośćmi. Na kościach jest 5 kolorów takich samych, jak kolory duchów i jedno białe pole, które jest niezwykle cenne, ponieważ zastępuje kolor wybrany przez nas. Na karcie ducha jest jego moc, wyrażona ilością okręgów (w prawym górnym rogu), aby przegnać ducha trzeba uzyskać na kościach tyle ścianek w konkretnym kolorze, ile jest okręgów na karcie ducha. Oprócz 3 standardowych kości tao jest jeszcze jedna szara, która przeznaczona jest tylko dla zielonego bohatera i spełnia tą samą funkcję, co standardowa kość tao. Czasami gdy pokonamy jakiegoś ducha to rzuca on na nas klątwę. Klątwa polega na rzuceniu kością klątwy. Niestety praktycznie każdy wynik daje nam negatywne skutki np. w postaci nowego ducha, nawiedzenia kafla wioski, utraty znaczników.

Do tego wszystkiego mamy jeszcze całe garście przeróżnych znaczników, wykonanych z grubej tektury. Znaczniki tao są w pięciu kolorach (takich samych jak duchy) i przedstawiają magiczne substancje, które pomagają nam pokonywać duchy. Mogą na nich być np. kleisty ryż, srebrne dzwonki, pałeczki kadzidła. Łącznie tych znaczników jest 20. Znacznik QI służą do liczenia życia naszych taoistów. W niektórych sytuacjach możemy je odzyskać. Są w postaci wielokątów z napisem QI. Ich również jest 20. Znaczniki Jin-Jang są okrągłe i przedstawiają sławny symbol. Jest ich cztery i dla każdego gracza po jednym. Jeżeli wydamy dany znacznik możemy wykonać dodatkową akcję w postaci otrzymania pomocy od wieśniaka z dowolnego, nienawiedzonego kafelka wioski lub odwrócić nawiedzony kafel wioski na aktywną stronę. Na szczęście czasami dzięki pokonaniu niektórych duchów możemy odzyskać znacznik Jin-Jang.

Żetony mocy wykorzystuje się dla gry poniżej 4 graczy i pozwalają nam wykorzystywać moce neutralnych bohaterów. W grze jest ich 3. Żetony nieaktywnej mocy są w postaci dwóch połączonych okręgów. Mamy ich 4, każdy w kolorze bohaterów. Będą nam pomocne wtedy, kiedy dane taoista straci swoją moc np. wyniku negatywnych działań duchów.

Kiedy w grze pojawi się duch, który blokuje użycie znaczników tao na planszy umieszcza się jedyny stojący znacznik, który będzie nam o tym przypominał, tak długo, jak w grze będzie dany duch. Do tego jest jeszcze jeden znacznik, zwój Matry osłabienia, który służy żółtemu graczowi i pozwala osłabiać duchy.  

Do dyspozycji jest też instrukcja, która niestety ma parę niedomówień i nieścisłości np. w opisie znaczników tao. Nie ukrywam tą grę naprawdę trudno wygrać, dlatego często się wraca do instrukcji, aby dokładnie jeszcze raz upewnić się, że na pewno dobrze zrozumieliśmy zasady. Tak jak wcześniej wspomniałam jest jedna karta pomocy, na której wyjaśnione są kafelki wioski oraz zdolności duchów. Mamy też okazję zapisywać wyniki rozgrywek na specjalnie przygotowanym do tego arkuszu, pozwoli Wam to ocenić znajomość gry. Wszystkie 3 elementy wydrukowane na dość cienkim papierze i niestety mogą się niszczyć przy tej ilości wertowania i przekazywania z ręki do ręki instrukcji i karty pomocy.

Całość zapakowana w pudełku ułożone w wyprasce, brakuje jedynie woreczków strunowych na znaczniki i żetony, w pudełku dołączone były jedynie dwa woreczki. Szata graficzna chińsko-mroczna. Wszystko w kolorach granatowo – niebieskich. Jako kobieta trochę przyczepię się do odcieniu czerwonego na kostkach, jak dla mnie jest bardziej pomarańczowy.

Grę można rozegrać w pełnym 4 osobowym składzie lub samemu. Do wyboru są również poziomy trudności i od tego zależy przygotowanie do gry, jak również niektóre szczegółowe zasady. Uogólniając to rozkładamy kafelki wioski w kwadrat, do tego dołączamy zawsze 4 plansze bohaterów, na odpowiednim kaflu wioski umieszcza się figurki Buddy, a następnie rozdziela się odpowiednią liczbę znaczników QI oraz znaczników tao i znacznik Jin-Jang. Do tego jak gramy w mniej niż 4 osoby zabieramy żeton mocy. Przygotowujemy talię duchów, których liczba zależy od liczby graczy. Do tali duchów wkładamy odpowiednią ilość wcieleń Wu Fenga. Liczba wcieleń zależy od poziomu, na którym gramy.

Gra składa się z 2 faz. Faza Jin i faza Jang. Pierwsza faza przeznaczona jest dla duchów. W tej fazie duchy ze zdolnością nawiedzenia lub dręczenia się uaktywniają. Duchy nawiedzające przesuwają się po swojej ścieżce o jedno pole po to, żeby nawiedzić kafel wioski. Za te duchy, które mają zdolność dręczenia, rzucamy kością klątwy i wprowadzamy do gry to co mówią kości. Następnie przybywa nowy duch. To, gdzie wyląduje zależy od jego koloru. Żółte duchy idą na planszę do żółtego gracza, niebieskie do niebieskiego i tak dalej. Czarnego ducha umieszczamy na planszy aktywnego gracza. Jak na danej planszy nie ma miejsca, duchy wędrują na puste pole. W przypadku kiedy nasza plansza cała jest zapełniona duchami, nie ciągniemy nowego ducha tylko tracimy jedno życie i od razu przechodzimy do drugiej fazy.

Faza Jang to ruch naszego taoisty. Możemy się ruszyć po planszy wioski o jedno pole. Możliwy jest też ruch po skosie. Po ruchu możemy spróbować przegnać ducha lub skorzystać z pomocy wieśniaka. Przegnać ducha możemy tylko z pola wioski, które znajduje się tuż obok ducha. W tym celu rzucamy kośćmi. Przegnanie powiedzie się, jeżeli wyrzucimy tyle ścianek w danym kolorze, ile ma mocy dany duch. Jeżeli obok nas są dwa duchy możemy z nimi walczyć jednocześnie. W tym momencie możemy też korzystać  ze znaczników Tao. Jak uda nam się przegnać ducha, który rzuca klątwę lub zostawia nagrodę, należy to wprowadzić do gry od razu. Na końcu tej tury możemy umieścić Buddę na pustym miejscu naprzeciwko naszego bohatera. W tej fazie wykorzystujemy też znaczniki Jin-Jang. Na końcu instrukcji jest fajny diagram przedstawiający fazy i za to duży plus.

Grę wygrywamy, kiedy przegnamy wszystkie wcielenia Wu-Fenga. Dla początkujących jest to tylko jedno wcielenie. Przegrać możemy aż na 3 sposoby, kiedy wszyscy gracze stracą znaczniki QI, trzy obszary w wiosce są nawiedzone przez duchy, talia duchów się wyczerpie, a wcielenia Wu-Fenga nadal jest w grze.

Gdybym miała powiedzieć coś o grze w jednym zdaniu to powiedziałabym, że gra należy do trudnych gier. Nie opanujemy zasad gry po jednej, czy dwóch rozgrywkach. Każdy kafelek wioski to inna pomoc od wieśniaków, i żeby szybko reagować na morze duchów i rozmieszczeniu na planszy bohaterów, trzeba dobrze znać zarówno wieśniaków, jak i moce bohaterów. Dodatkowo w talii zwykłych duchów mamy aż 20 duchów o mocy 3 lub więcej, a pamiętajmy o tym, że rzucamy (po za zielonym graczem) tylko 3 kośćmi, czyli żeby pokonać takiego ducha trzeba wyrzucić 3 te same wyniki, a w niektórych przypadkach posiadać również odpowiedni znacznik tao. Była mowa tylko o walce z zwykłymi duchami, a pamiętajmy, że wcielenia są jeszcze silniejsze. Duchy niestety też mają swoje umiejętności i w tali znajdziemy np. takie, które zabierają nam jedną kość i zostajemy tylko z dwoma, to w walce z duchem o mocy 4 raczej mamy bardzo małe szanse na wygranie, a w zasadzie bez znaczników tao nawet nie ma jak walczyć. A do tego jeszcze jak przybędzie duch, który zakazuje używania znaczników tao to jesteśmy w kropce. Niestety niektóre duchy działają na całą grupę, więc wszyscy gracze są poszkodowani i nie mogą np. używać tych znaczników. W pierwszej kolejności trzeba jednak likwidować te duchy, który mają zdolność nawiedzania, bo cykl jaki mają do przejścia nie jest zbyt długi i z łatwością nawiedzą nam kafelek wioski, a nawiedzone 3 obszary to przegrana. Losowości w grze jest naprawdę dużo. Trzeba mieć szczęście w szczególności w walce z duchami i wyrzucać pożądane wyniki. Losowo też przychodzą duchy z talii, więc jak akurat trafią się te o dużej mocy i blokujących umiejętnościach, przegrana prawie pewna. Losowe rozmieszczenie kafelków wioski, raczej nie ma dużego wpływu na wynik gry. Fajne jest to, że jest dużo kooperacji między graczami, trudny przeciwnik jednoczy ludzi za stołem. Techniczne i graficzne wykonanie gry na dobrym poziomie. Szata graficzna bardzo fajna, wpisująca się w klimat duchów. Minusem jest jedna karta pomocy i instrukcja z nieścisłościami. Reszta elementów gry bardzo dobra. Figurki duchów, bohaterów, Buddy naprawdę bardzo solidne. Fajne jest to, że można zagrać samemu i na różnych poziomach, choć nam się nie udało przejść poziom wyżej, to może znajdą się gracze, którzy grają na wyższych levelach. Na początku napisałam, że polecam grać w czwórkę, właśnie po to, żeby zwiększyć prawdopodobieństwo wygrania. Im więcej ludzi do przeganiania duchów tym lepiej.

Grę polecam graczom wytrwałym, dzięki temu, że poziom trudności jest tak wysoki to satysfakcja z wygranej będzie bardzo dużo. Ze względu na poziom trudności nie jest to gra dla osób początkujących. Nadaje się dla graczy lubiących główkować i wytrwałych. Dla graczy, którzy lubią gry kooperacyjne. Najlepiej zaczynać przygodę z tą grą ,z graczem już doświadczonym, który będzie koordynował rozgrywkę i podpowiadał ruchy innym bohaterom, bo w tej grze trzeba naprawdę dobrze współpracować i nie ma w niej miejsca nawet na najmniejszy błąd, który może zaważyć na przegranej bądź wygranej. Gracze, którzy lubią wygrywać na pewno nie raz powtórzą rozgrywkę, ponieważ z gry na grę szanse na wygraną rosną. Wszystkim zmagających się z grą życzę POWODZENIA.

 AUTOR: WIOLETA S.

 


:: ZAWARTOŚĆ PUDEŁKA ::

4 plansze graczy

9 żetonów wioski

3 kości Tao

1 specjalna kość Tao

1 kość Klątwy

55 karty Duchów (niebieskie)

10 kart inkarnacji Wu-Fenga (czerwone)

20 znaczników Tao

20 znaczników Czi

4 figurki Taoistów

4 znaczniki Jin-Jang

8 figurek Duchów

2 figurki Buddy

1 znacznik Nieaktywnych Tao

 1 znacznik Osłabiającej Mantry (zwój)

4 znaczniki Nieaktywnej Mocy

3 znaczniki Neutralnej Mocy

1 instrukcja

1 karty pomocy

1 karta do zapisywania wyników rozgrywek