SPIS WEDŁUG TYTUŁÓW POLSKICH


0-9  A  B  C  D  E  F  G  H  I  J  K  L  Ł  M  N  O  P  Q  R  S   U  V  W  X  Y  Z  Ż  Ź

OBLICZA STRACHU. TRADYCJA I WSPÓŁCZESNOŚĆ HORRORU LITERACKIEGO

 

Książka Michała Kruszelnickiego jest jednym z nielicznych na naszym rynku opracowań teoretycznych poświęconych horrorowi. Autor jest nie tylko fanem gatunku, ale także polonistą-literaturoznawcą. W swej pierwszej książce porusza problemy z trzech kręgów zagadnień. W pierwszym rozdziale poszukuje źródeł horroru literackiego, w drugim zastanawia się nad funkcją i znaczeniem gatunku, w ostatnim omawia sylwetki czterech „gigantów współczesnego horroru” – Grahama Mastertona, Deana R. Koontza, Stephena Kinga i Johna Saula.

Z wielu względów jest to publikacja wartościowa. Przede wszystkim ukazuje horror z pozycji fana, który dodatkowo dysponuje szeroka wiedzą z zakresu teorii kultury i literatury, co rzadkie w naszym kraju. Przywykliśmy bowiem do opluwania i odsądzania od czci i wiary naszego ukochanego gatunku, licznych posądzeń o sprowadzanie młodzieży na złą drogę, powiązania z satanizmem i inne podobne bezeceństwa. Tymczasem dostajemy do rąk publikację, w której autor dowodzi pożyteczności horroru i prezentuje go jako pełnoprawny element kultury. Pisze przy tym językiem barwnym, ale nie nadętym.

Czytelnik mało obeznany z teorią kultury i historią literatury czy psychologią może mieć trudności ze zrozumieniem treści. Z założenia nie jest to jednak książka dla laików. Dwa pierwsze rozdziały (Wieczność horroru – problemy genezy i Konieczność horroru – problemy funkcji i znaczenia) obfitują w interesujące refleksje. Przemyślenia te na co dzień nieobce są zapewne także tym fanom horroru, którzy zawodowymi literaturoznawcami nie są, natomiast niektóre spostrzeżenia i przytoczone przykłady mogą okazać się dość odkrywcze i interesujące, zachęcające do poznawania coraz to nowych obszarów grozy literackiej.

Niestety, im dalej w książkę, tym gorzej. Ostatni rozdział, dotyczący pisarzy, jest zdecydowanie najsłabszym, ponieważ przepełnia go wyrazisty, mało profesjonalny subiektywizm, do tego zawierający rażące błędy merytoryczne (np. mylenie nazwisk autorów).

Oblicza strachu to jednak pozycja ciekawa, mająca więcej zalet niż wad. Z oczywistych względów nie nadaje się na lekturę do poduszki. Szczególnie polecam ją jako element bibliografii wszelkich prac o horrorze.

AUTOR RECENZJI: KAROLINA GÓRSKA

 
   

 

.: TYTUŁ ORYGINALNY :.
Oblicza strachu. Tradycja i współczesność horroru literackiego

.: AUTOR :.
Michał Kruszelnicki

.: TŁUMACZENIE :.
Brak

.: WYDANIE ŚWIATOWE :.
Wydawnictwo Adam Marszałek

.: WYDANIE POLSKIE :.
Wydawnictwo Adam Marszałek

.: ILOŚĆ STRON :.
199 stron

:: KUP TERAZ ::
 

KRÓTKIE ZESTAWIENIE:

OGÓLNA OCENA KSIĄŻKI:
9 / 10 

OCENA KSIĄŻKI JAKO HORROR:
N/ D

 OCENA KSIĄŻKI OD STRONY LITERACKIEJ:
9 / 10

PLUSY:
+ ciekawa pozycja teoretyczna
+ przystępny język

MINUSY:
- nie dla każdego
- ostatni rozdział